Wyobraź sobie, że dźwięki towarzyszące filmowi docierają do Ciebie z przodu, z tyłu, z boków a nawet z góry. Wyobraź sobie jak brzmi film odtwarzany w 40-kanałowym systemie dźwiękowym… Tak działa system Dolby Atmos, w który wyposażona jest sala kinowa Narodowego Instytutu Audiowizualnego.
Dolby Atmos to nazwa technologii dźwięku wielokanałowego stworzonej przez firmę Dolby Laboratories w kwietniu 2012 roku, która została po raz pierwszy wykorzystana w filmie „Merida waleczna” wytwórni Pixar. Pierwsza instalacja została wykonana w Dolby Theater w Hollywood, na potrzeby premiery filmu Merida waleczna w czerwcu 2012 r. Aktualnie w Polsce jest zaledwie kilka sal dostosowanych do systemu Dolby Atmos.
Na czym polega niezwykłość i przewaga dotychczas stosowanych systemów dźwięku przestrzennego typu 5.1 lub 7.1? Przede wszystkim na tym, że teoretycznie Dolby Atmos nie ma ograniczeń w liczbie przesyłanych ścieżek audio. Atmos pozwala realizatorowi dźwięku na wyznaczenie konkretnej lokalizacji w sali kinowej, jako przestrzeni trójwymiarowej, z której określony dźwięk powinien być słyszany przez odbiorcę.
Pierwsza generacja sprzętu do kina, „Dolby Atmos Cinema Processor” obsługuje do 128 niezależnych ścieżek audio i do 64 różnych głośników. Oprócz odtwarzania standardowych ścieżek dźwięku przestrzennego 5.1 lub 7.1 (za pomocą tablic konwersji), system generuje dla każdego głośnika unikalną ścieżkę dźwiękową, co umożliwia zastosowanie wielu nowych przednich, bocznych, a nawet umieszczonych na suficie kanałów dla dokładnego pozycjonowania wybranych dźwięków, takich jak przelot helikoptera czy deszcz.
Aby docenić walory nowego systemu warto się wybrać w listopadzie i w grudniu do kina Narodowego Instytutu Audiowizualnego. NInA zaprasza na przegląd nowego kina polskiego, którego motywem przewodnim jest dźwięk. W cyklu „Co słychać w polskim kinie?” zostaną pokazane cztery nowe polskie filmy fabularne oraz jeden dokument, których reżyserzy oraz autorzy dźwięku oryginalnie pracują z dźwiękami i zachęcają widzów do wyruszenia w nieoczekiwaną podróż.
Sala wielofunkcyjna NInA nosząca nazwę Ziemia Obiecana jest wyposażona w certyfikowany 40-kanałowy system Dolby Atmos. Głośniki w Ziemi Obiecanej umieszczone są z przodu i z tyłu sali, po jej bokach, a także na suficie. W adaptacji akustycznej sali zastosowano ustroje rozpraszające dźwięk i sufit podwieszony w celu ukształtowania pola akustycznego, dającego wrażenie zanurzenia w obrazie dźwiękowym.
Program przeglądu
5 listopada, 19.00 „Strefa nagości” (2014), reż. Urszula Antoniak, dźwięk Tomasz Dukszta, Maciej Pawłowski (73’)
Dwie nastolatki, Europejka i Arabka, spotykają się w miejskiej łaźni w sercu Amsterdamu. Zaczynają się uwodzić – spojrzeniem, gestem, wyobraźnią i obietnicą. Tęsknota, pragnienie, żar nadają rytm tej sensualnej i hipnotycznej opowieści o uwodzeniu się dwóch obcych kultur. Jak dźwiękiem oddać te stany umysłu i ciała?
12 listopada, 19.00 „Wołanie” (2014), reż. Marcin Dudziak, dźwięk Jacek Pająk, muzyka Karol Czajkowski (78’)
Ojciec i syn wyruszają na wyprawę w Bieszczady. Wszechobecna, zmysłowa i groźna zarazem, ale przede wszystkim obiecująca nowe doświadczenia natura kusi małego chłopca do samodzielnych wypraw. Coś na niego czeka, coś chce się mu objawić. Tylko co?
26 listopada, 19.00 „Body/ciało” (2015), reż. Małgorzata Szumowska, dźwięk Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, Marcin Jachyra (90’)
Opowieść o ojcu i córce – cynicznym prokuratorze i cierpiącej na bulimię młodej kobiecie. W tym układzie jest jeszcze jedna, niewidoczna postać, zmarła matka oraz mająca kontakt ze światem duchów terapeutka, która chce namówić tę trójkę do rozmowy.
3 grudnia, 19.00 „Noc Walpurgi” (2015), reż. Marcin Bortkiewicz, dźwięk Agata Chodyra (75’)
Dojrzała diwa operowa i szczawikowaty dziennikarz toczą pojedynek na słowa, gesty, miny i wspomnienia w zamkniętej przestrzeni jej garderoby. Akcja toczy się tylko przez jedną noc, za to pełną duchów, tajemnic i operowego rozmachu.
10 grudnia, 19.00 „15 stron świata” (2014), reż. Zuzanna Solakiewicz, dźwięk Marcin Lenarczyk (79’)
Niesamowita odyseja w głąb twórczości Eugeniusza Rudnika, kompozytora, badacza i wynalazcy efektów dźwiękowych, należącego do Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Czy wzrok może “usłyszeć” muzykę? Spróbujmy.
16 grudnia, 19.00 panel dyskusyjny „Co usłyszymy w polskim kinie” – nowe technologie realizacji dźwięku, metody edukacji oraz włączania w kulturę osób niepełnosprawnych dzięki audiodeskrypcji.
Wszystkie spotkania po pokazach i debatę poprowadzi krytyczka i dziennikarka filmowa Ola Salwa, kurator cyklu.
Wstęp na wszystkie pokazy oraz panel dyskusyjny jest wolny. Siedziba NInA, ul. Wałbrzyska 3/5, Warszawa (stacja Metro Służew)