Wojewoda zaskarżył uchwałę rady miejskiej, która w planie pracy Komisji Rewizyjnej na rok 2024 przewidywała kontrole instytucji kultury oraz miejskich spółek. Sąd uznał, że uchwała jest zgodna z prawem.
W lutym 2025 r. Wojewódzki Sąd Administracyjnego w Gdańsku odrzucił skargę Wojewody Pomorskiego na uchwałę Rady Miasta Wejherowa w sprawie planu pracy Komisji Rewizyjnej na rok 2024. Uchwała przewidywała kontrole w Wejherowskim Centrum Kultury oraz miejskich spółkach prawa handlowego: Miejskim Zakładzie Komunikacji w Wejherowie Sp. z o.o., Ekofabryce Wejherowo Sp. z o.o. oraz Wejherowskim Towarzystwie Budownictwa Społecznego Sp. z o.o., w których gmina posiada 100% udziałów. Wojewoda Pomorski w swojej skardze argumentował, że art. 18a ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym ogranicza uprawnienia kontrolne komisji rewizyjnej wyłącznie do wójta, gminnych jednostek organizacyjnych oraz jednostek pomocniczych gminy, wyłączając z tego katalogu spółki prawa handlowego i samorządowe instytucje kultury posiadające osobowość prawną.
WSA w Gdańsku nie podzielił argumentacji organu nadzoru. Sąd, odwołując się do przepisów Ustawy o samorządzie gminnym oraz do orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego, podkreślił, że kluczowe jest realizowanie przez kontrolowane podmioty zadań własnych gminy. Fakt, że spółki prawa handlowego, których jedynym udziałowcem jest gmina, są powoływane do realizacji tych zadań, uzasadnia objęcie ich kontrolą przez radę gminy. Przekazanie zadań do odrębnego podmiotu nie może bowiem oznaczać wyłączenia ich spod kontroli organu stanowiącego gminy, który ponosi odpowiedzialność za prawidłowe ich wykonanie.
Podobnie, w odniesieniu do Wejherowskiego Centrum Kultury, sąd zauważył, że jest to samorządowa instytucja kultury, której organizatorem jest Gmina Miasto Wejherowo. Mimo posiadania osobowości prawnej, Centrum realizuje zadania gminy w sferze kultury, co uzasadnia poddanie go kontroli rady miejskiej i jej komisji rewizyjnej. Sąd podkreślił, że ustawa o samorządzie gminnym nie zawiera definicji „gminnej jednostki organizacyjnej”, a analiza jej przepisów wskazuje na pewną niejednolitość terminologiczną. Jednakże, w kontekście realizacji zadań gminy, pojęcie to powinno być interpretowane szeroko, obejmując również te podmioty, które posiadają odrębną osobowość prawną, ale działają w imieniu i na rzecz gminy.
Główną tezą orzeczenia jest uznanie, że rada gminy posiada kompetencje kontrolne wobec wszelkich jednostek organizacyjnych, za pomocą których realizuje swoje zadania, niezależnie od posiadania przez te jednostki osobowości prawnej. W konsekwencji, uprawnienie to może być delegowane na komisję rewizyjną. W uzasadnieniu wyroku WSA w Gdańsku przywołano również argumentację Rady Miasta Wejherowa, która wskazywała na praktykę kontroli podobnych podmiotów przez komisje rewizyjne w innych jednostkach samorządu terytorialnego oraz na wcześniejsze kontrole przeprowadzane w Wejherowie, które nie były kwestionowane przez organy nadzoru.