Książka “Samorządowa instytucja kultury. Instrukcja obsługi” to “must read” dyrektora i dyrektorki centrum kultury, biblioteki, galerii czy instytucji artystycznej.
Kierowanie instytucją kultury w Polsce wymaga umiejętności poruszania się w gąszczu przepisów, po bezdrożach luk prawnych i manowcach interpretacji. Przepisy regulujące działalność instytucji kultury są źródłem licznych sporów interpretacyjnych, zwłaszcza pomiędzy organizatorami a dyrektorami. Rozbieżne stanowiska dotyczą w szczególności uprawnień organizatora wobec instytucji i jej dyrektora.
Wszystko to powoduje, że praca dyrektora instytucji kultury nadal przypomina pływanie w tzw. mętnej wodzie, a wchodzenie w spór z organizatorem to niemal proszenie się o kłopoty i “chodzenie po kruchym lodzie”.
Kolejna, już piąta wersja poradnika „Samorządowa instytucja kultury. Instrukcji obsługi” pomoże Ci w nawigowaniu w tym trudnym terenie, a przede wszystkim wyposaży w argumenty w dyskusjach z urzędnikami samorządowymi i pomoże ograniczać liczbę kryzysów w relacjach z organizatorami.
Analogicznie jak poprzednie wydania, publikacja dokonuje przeglądu kluczowych orzeczeń z ostatnich lat i odpowiada na bardzo konkretne i bardzo praktyczne pytania dotyczące prowadzenia działalności kulturalnej w formie instytucji kultury. Omawia rzeczywiste przypadki i z tego powodu niemal każdy fragment książki odwołuje się do aktu prawnego, orzeczenia sądu, rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody lub innego wiarygodnego źródła.
Pierwsze, skromne wydanie książki ukazało się w 2017 r. Drugie, znacznie poszerzone oraz zaktualizowane w związku z nowelizacją Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, trafiło do czytelników na początku 2020 r. Kolejne duże aktualizacje zostały dokonane w 2021 i 2022 r.
Tegoroczna edycja jest najobszerniejsza spośród dotychczasowych. Została wzbogacona o tematy, których zabrakło w poprzednich wydaniach, a także poprawiona i zaktualizowana o najnowsze orzeczenia i rozstrzygnięcia.
Mam nadzieję, że kolejne wydanie “Instrukcji” będzie wartościowym narzędziem wspierającym dyrektorów instytucji kultury w codziennej pracy, zwłaszcza tych, którzy objęli stanowiska w ostatnich kilku latach. Przede wszystkim jednak liczę na to, że przyczyni się do budowania bardziej transparentnych i zgodnych z prawem relacji pomiędzy instytucjami a organizatorami instytucji kultury w Polsce.
Publikacja powstała bez udziału środków publicznych. Została napisana i zredagowana bez wsparcia sztucznej inteligencji.

Książkę można kupić zarówno w formie drukowanej jak i e-booka (w formatach EPUB, MOBI, FB2).

„Samorządowa instytucja kultury. Instrukcja obsługi” – Kliknij aby kupić książkę!
  • Uwaga! Ważna informacja. Kupując książkę „Samorządowa instytucja kultury. Instrukcja obsługi” ze strony Ridero.eu można otrzymać fakturę na instytucję. Żeby otrzymać fakturę należy w formularzu zamówienia wpisać prośbę o jej wystawienie oraz dane w polu „Uwagi do zamówienia” lub wysłać na adres: support@ridero.pl.
    Książkę można również nie korzystając z formularza dostępnego na stronie wydawcy i zapłacić zwykłym przelewem. Żeby to zrobić należy wysłać zamówienie e-mailem na adres: support@ridero.pl (podając dane do faktury). 
O autorze: 
Menedżer i animator kultury. Dyrektor Ośrodka Postaw Twórczych Zamek we Wrocławiu. Członek Wrocławskiej Rady Kultury. Studiował socjologię i zarządzanie. Ukończył studia doktoranckie z ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Absolwent Szkoły Trenerskiej Stowarzyszenia Trenerów Organizacji Pozarządowych, Szkoły Tutoringu Fundacji Szkoła Liderów oraz Programu Liderzy Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Redaguje serwis internetowy MenedżerKultury.pl

„Samorządowa instytucja kultury. Instrukcja obsługi”

Objętość: 226 str.

ISBN: 978-83-8414-134-2

 

Spis treści

Instrukcja obsługi. Edycja 2025
Tworzenie instytucji kultury
  • Kto może utworzyć instytucję kultury?
  • Jakim dokumentem należy utworzyć instytucję kultury?
  • Rejestr instytucji kultury
  • Jakie są obowiązki organizatora wobec tworzonej instytucji kultury?
Statut instytucji kultury
  • Nadawanie statutu instytucji kultury
  • Co musi zawierać statut instytucji kultury?
  • Wskazanie siedziby instytucji kultury
  • Wskazanie ustaw i rozporządzeń, na podstawie których działa instytucja kultury
  • Określenie zakresu działalności instytucji kultury
  • Określenie organów zarządzających oraz sposobu ich powoływania
  • Określenie sposobu odwołania dyrektora
  • Określenie organów doradczych instytucji kultury i sposobu ich powołania
  • Kto powinien powoływać organy doradcze instytucji kultury?
  • Czy rada programowa może mieć uprawnienie opiniodawcze?
  • Określenie źródeł finansowania
  • Postanowienia dotyczące prowadzenia działalności innej niż kulturalna
  • Określenie zakresu obowiązków dyrektora
  • Określenie zakresu odpowiedzialności dyrektora
  • Określenie obowiązków sprawozdawczych dyrektora
  • Upoważnienie dyrektora do zaciągania zobowiązań
  • Regulacje dotyczące prowadzenia spraw finansowych
  • Udzielanie pełnomocnictw przez dyrektora
  • Określenie kwalifikacji dyrektora i pracowników
  • Określenie treści pieczęci instytucji kultury
  • Regulacje dotyczące zakładowego funduszu świadczeń socjalnych
  • Regulacje dotyczące przetwarzania danych osobowych
  • Kiedy wchodzi w życie uchwała w sprawie nadania statutu?
  • Czy organizator może narzucić instytucji w statucie organizację konkretnych wydarzeń?
  • Czy ośrodek kultury lub biblioteka mogą działać w formie zakładu budżetowego?
  • Czy instytucja kultury może prowadzić działalność sportową?
  • Czy instytucja kultury może prowadzić działalność wychowawczą?
  • Czy instytucja kultury może prowadzić placówkę wsparcia dziennego?
  • Czy instytucja kultury może być członkiem spółdzielni energetycznej?
  • Czy instytucja kultury jest obiektem “wrażliwym”?
Organizacja wewnętrzna
  • Kto decyduje o strukturze organizacyjnej instytucji kultury?
  • Czy statut powinien zawierać schemat organizacyjny instytucji?
  • Czy statut może określać filie instytucji kultury?
  • Czy statut może określać jednostki wewnętrzne instytucji?
  • Kto ustala liczbę zastępców dyrektora?
  • Kto powinien powoływać zastępcę dyrektora?
  • Kto wskazuje osobę zastępującą dyrektora podczas jego nieobecności?
  • Kto powinien ustalać regulamin świetlic, którymi zarządza instytucja kultury?
  • Kto decyduje o przystąpieniu instytucji kultury do wspólnej obsługi?
Powołanie dyrektora instytucji kultury
  • Kto powołuje dyrektora instytucji kultury?
  • Jak zorganizować konkurs na dyrektora?
  • W jakim terminie należy ogłosić konkurs?
  • Co musi zawierać ogłoszenie o konkursie?
  • Co musi zawierać uchwała lub zarządzenie w sprawie ogłoszenia konkursu?
  • Czy organizator może oczekiwać od kandydatów doświadczenia na stanowiskach kierowniczych?
  • Czy staż pracy kandydatów na dyrektora musi być dokumentowany świadectwami pracy?
  • Gdzie należy opublikować ogłoszenie o konkursie?
  • Kto udostępnia informacje i dokumenty kandydatom?
  • Komisja konkursowa
  • Kto nie może być członkiem komisji konkursowej?
  • Jakie są zadania komisji konkursowej?
  • Jaki jest tryb pracy komisji konkursowej?
  • W jaki sposób komisja dokonuje wyboru?
  • Czy organizator ma prawo „anulować” konkurs na dyrektora?
  • Kto ponosi koszty organizacji konkursu?
  • Jak zorganizować konkurs w instytucjach spoza wykazu ministra?
  • Powołanie dyrektora bez konkursu
  • Czy komisja rady gminy może opiniować kandydata na dyrektora?
  • Zawarcie umowy określającej warunki organizacyjno-finansowe działalności instytucji kultury oraz program jej działania
  • Czy nazwiska kandydatów na dyrektora są jawne?
  • Czy koncepcje programowe kandydatów na dyrektora są jawne?
  • Czy program działalności instytucji kultury jest jawny?
  • Czy instytucją kultury może kierować p.o. dyrektora?
  • Czy p.o. dyrektora ma obowiązek realizować program działalności poprzednika?
  • Czy instytucją kultury może zarządzać kierownik?
  • Czy instytucją kultury może kierować dyrektor powołany na czas nieokreślony?
  • Czy wojewoda może unieważnić powołanie dyrektora?
  • Czy instytucją kultury musi zarządzać dyrektor?
Odwołanie dyrektora
  • Z jakich powodów można odwołać dyrektora?
  • Czy zarządzenie o odwołaniu musi zawierać uzasadnienie?
  • Naruszenie prawa w związku z zajmowanym stanowiskiem
  • Odstąpienie od realizacji umowy określającej warunki organizacyjno-finansowe
  • działalności instytucji kultury oraz program jej działania
  • Choroba trwale uniemożliwiająca wykonywanie obowiązków
  • Utrata zaufania
  • Nielojalność wobec organizatora
  • „Wygaśnięcie” powołania na czas nieokreślony
  • Dostosowanie formy zatrudnienia do przepisów ustawy
  • Zmiana statutu instytucji
  • Konkludentne powołanie czy umowa o pracę?
  • Czy zasięganie opinii związków zawodowych i stowarzyszeń jest konieczne?
  • A jeśli dyrektor nie należy do żadnej organizacji?
  • A jeśli w gminie nie działają żadne stowarzyszenia?
  • Czy organizator ma prawo zasięgać opinii tylko wybranych przez siebie stowarzyszeń?
  • Czy organizator ma prawo domagać się od dyrektora wskazania stowarzyszeń „związanych” z instytucją?
  • Czy można odstąpić od zasięgania opinii, jeśli dyrektor został powołany w wyniku konkursu?
  • Czy należy zasięgać opinii fundacji współpracujących z instytucją kultury?
  • Czy zarządzenie w sprawie odwołania dyrektora można zaskarżyć do sądu administracyjnego?
  • Czy wojewoda może unieważnić odwołanie dyrektora?
  • Czy dyrektor po odwołaniu może powrócić na poprzednie stanowisko?
Relacje między organizatorem a instytucją kultury
  • Czy organizator ma prawo do nadzorowania instytucji kultury?
  • Czy organizator ma prawo do przeprowadzania kontroli w instytucji kultury?
  • Czy wójt jest pracodawcą dyrektora instytucji kultury?
  • Czy wójt jest zwierzchnikiem służbowym dyrektora instytucji kultury?
  • Kto powinien prowadzić i przechowywać akta osobowe dyrektora instytucji kultury?
  • Kto powinien udzielać urlopu dyrektorowi instytucji kultury?
  • Oświadczenie majątkowe dyrektora instytucji kultury
  • Czy dyrektor instytucji kultury może kandydować w wyborach samorządowych?
Gospodarka finansowa instytucji kultury
  • Plan finansowy instytucji kultury
  • Czy organizator ma prawo opiniować plan finansowy instytucji kultury?
  • Czy dyrektor musi przekazywać organizatorowi plan finansowy instytucji kultury?
  • Czy dyrektor instytucji kultury może zaskarżyć uchwałę budżetową rady gminy?
  • Czy organizator może udzielić dotacji na pokrycie straty bilansowej instytucji kultury?
  • Czy skarbnik gminy może być głównym księgowym w instytucji kultury?
Przekształcenia instytucji kultury
  • Jak połączyć instytucje kultury?
  • Jak połączyć instytucje kultury, z których co najmniej jedna jest biblioteką?
  • Jak połączyć instytucje kultury, z których co najmniej jedna jest muzeum?
  • Czy można połączyć ośrodek kultury i bibliotekę publiczną z ośrodkiem sportu?
  • Kto będzie kierował instytucją powstałą w wyniku połączenia?
  • Jak podzielić instytucję kultury?
  • Jak zlikwidować instytucję kultury?
  • Czy możliwe jest połączenie instytucji kultury poprzez likwidację?
  • Czy można zlikwidować instytucję kultury i przekazać jej zadania komórce organizacyjnej urzędu gminy?
  • Czy organizator może swobodnie dysponować obiektem instytucji kultury?
Wybrane akty prawne regulujące działalność instytucji kultury