Jak zgodnie z prawem autorskim zorganizować wydarzenie? Jaką wybrać umowę – licencyjną, czy przeniesienia praw na instytucję? Jak rozmawiać z ZAIKSem? Dowiedz się tego wszystkiego od praktyka, który zajmuje się tym na co dzień!
Prawo autorskie w praktyce instytucji kultury – 8 marca 2021 r. (poniedziałek), 9.00 – 15.00
– Kliknij, żeby się zarejestrować!
Szkolenie ma na celu przybliżenie najważniejszych zagadnień prawa autorskiego pracownikom instytucji kultury, którzy w swojej codziennej pracy mierzą się z wieloma problemami związanymi z prawidłowym stosowaniem zapisów prawnoautorskich. Program szkolenia został podzielony na dwie części – teoretyczną i praktyczną. Pierwsza wprowadza i wyjaśnia podstawowe terminy i pojęcia, takie jak m.in. utwór, twórca, dozwolony użytek, licencja i jej rodzaje. Część praktyczna dotyczy konkretnych sytuacji związanych z organizacją wydarzeń artystycznych w wersji stacjonarnej jak i online – koncertów, wystaw, spektakli, zajęć i warsztatów. Ponadto razem z uczestnikami i uczestniczkami szkolenia przeanalizujemy różne formy współpracy z organizacjami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi w Polsce.
Szkolenie prowadzi praktyk z wieloletnim doświadczeniem pracy w największym teatrze muzycznym w Polsce, który na co dzień realizuje zadania związane ze współpracą z polskimi i zagranicznymi agencjami reprezentującymi właścicieli praw autorskich, negocjuje warunki i zapisy umów licencyjnych oraz nadzoruje wszystkie procesy związane z przestrzeganiem prawa autorskiego w instytucji kultury.
Część teoretyczna
1. Utwór jak przedmiot prawa autorskiego
- jak prawo autorskie definiuje pojęcie utworu?
- na czym polega działalność twórcza o indywidualnym charakterze?
- czy każdy pomysł jest utworem?
- jakie są rodzaje utworów?
- jakie elementy utworu są chronione?
- na czym polega rozpowszechnienie utworu?
- jak odróżnić utwór zależny od utworu inspirowanego?
- czym jest utwór „pracowniczy”?
- czy można łączyć ze sobą utwory?
2. Podmiot praw autorskich, czyli twórca
- kim jest twórca, a kim współtwórca według prawa autorskiego?
- prawa osobiste, prawa majątkowe, a prawa pokrewne – jakie są podobieństwa i różnice?
- na czym polega więź twórcy z utworem?
- czym jest plagiat?
- czy każde artystyczne wykonanie jest chronione?
- komu należą się tantiemy?
3. Dozwolony użytek
- dozwolony użytek osobisty, czy publiczny?
- jak korzystać z prawa cytatu?
- co znajdziemy w domenie publicznej?
- jakie są modele licencji Creative Commons?
4. Czynności prawne w prawie autorskim
- umowa licencyjna, czy umowa przeniesienia autorskich praw majątkowych – którą wybrać i dlaczego?
- jakie są rodzaje licencji?
- czym są szczególne postacie umów autorskich?
- umowa o pracę, zlecenie, czy o dzieło – plusy i minusy
- jakie pola eksploatacji można zapisać w umowie?
Część praktyczna
1. Organizacja wydarzenia artystycznego stacjonarnie jak i online
- jak przygotować koncert pod kątem zgodności z prawem autorskim?
- jakie zagadnienia prawne są związane z organizacją wystawy w instytucji kultury?
- czy wykład lub prezentacja w instytucji kultury spełniają warunki utworu?
- jak legalnie zorganizować festiwal?
- przedstawienie teatralne jako przedmiot prawa autorskiego (jaką umowę należy zawrzeć z reżyserem, choreografem, kompozytorem lub scenografem? Którą umowę wybrać – licencyjną, czy przeniesienia praw na instytucję? Jakie zapisy muszą się znaleźć w umowie licencyjnej? Czy artystyczne wykonanie utworu jest zawsze chronione? Czy tantiemy są konieczne? Jak wygląda proces pozyskiwania praw od twórcy lub spadkobierców? – konkretne przykłady)
2. Organizacja zajęć i warsztatów zgodnie z prawem autorskim
- jaką umowę należy podpisać z edukatorem?
- jak legalnie wykorzystywać materiały przy prowadzeniu warsztatów i zajęć?
3. Organizacje zbiorowego zarządzania w Polsce
- ZAiKS, STOART, ZPAV – co oznaczają te nazwy?
- czym dokładnie zajmują się OZZ?
- jak wygląda proces zgłoszenia wykorzystanych w wydarzeniu artystycznym utworów do organizacji zbiorowego zarządzania?
- jak rozmawiać z ZAiKSem?
Koszt udziału w szkoleniu wynosi 350 zł. Zgłoszenia przyjmowane są wyłącznie za pośrednictwem formularza elektronicznego.
- Po wysłaniu formularza otrzymasz wiadomość e-mail z treścią Twojego zgłoszenia.
- Do 5 marca 2021 r. na adres podany w formularzu otrzymasz link dostępowy do platformy ZOOM, za pośrednictwem której szkolenie będzie realizowane.
- Fakturę za udział w szkoleniu z 14-dniowym terminem płatności otrzymasz w formie elektronicznej w ciągu maks. 2-3 po szkoleniu.
- Materiały szkoleniowe w formie elektronicznej otrzymasz bezpośrednio po szkoleniu.
- Materiały szkoleniowe w formie papierowej oraz certyfikat uczestnictwa w formie papierowej otrzymasz pocztą tradycyjną do 14 dni po szkoleniu.
W razie pytań lub wątpliwości wyślij wiadomość na adres menedzerkulturypl@gmail.com lub zadzwoń – tel. 603803614.
– Kliknij, żeby się zarejestrować!
Prowadzący szkolenie: Mateusz Gigiewicz Manager kultury, producent spektakli teatralnych, specjalista w zakresie prawa autorskiego w instytucji kultury, marketingu, reklamy oraz zarządzania procesem przetwarzania danych osobowych. Magister filologii polskiej na Uniwersytecie Gdańskim w zakresie dwóch specjalizacji: nauczycielskiej oraz wiedzy o teatrze i filmie. W 2012 roku ukończył studia podyplomowe z reklamy i marketingu medialnego na Uniwersytecie Gdańskim. W latach 2016 - 2018 studiował zarządzanie na Politechnice Gdańskiej. W Teatrze Muzycznym w Gdyni od grudnia 2010 roku. W dziale marketingu realizował zadania związane z ogólnopolskimi kampaniami reklamowymi, tworzeniem planów marketingowych, opracowywaniem budżetu, redagowaniem wydawnictw teatralnych, prowadzeniem kanałów social media i współpracą z mediami. Od 2018 roku pełni funkcję Głównego Specjalisty ds. Umów Licencyjnych. W zakresie powierzonego samodzielnego stanowiska realizuje zadania związane ze współpracą z polskimi i zagranicznymi agencjami reprezentującymi właścicieli praw autorskich w aspekcie tworzenia umów licencyjnych na spektakle repertuarowe teatru, negocjuje warunki i zapisy umów prawnoautorskich, nadzoruje wszystkie procesy związane z prawidłowością funkcjonowania prawa autorskiego w teatrze. Producent po stronie polskiej największego wydarzenia w historii polskiego teatru - polskiej prapremiery musicalu „Notre Damę de Paris” na deskach Teatru Muzycznego w Gdyni. Jeden z producentów spektaklu „Cud albo Krakowiaki i Górale” w reżyserii Michała Zadary. Obecnie przygotowuje się do wyprodukowania polskiej wersji rosyjskiego musicalu „Anna Karenina” z Moscow Operetta Theatre. W Teatrze Muzycznym w Gdyni odpowiedzialny za prawidłowe funkcjonowanie mechanizmów i standardów kontroli zarządczej w jednostce. Członek Gdyńskiej Rady Turystycznej zajmującej się promocją turystyki regionu. Sekretarz Stowarzyszenia „Baduszkowcy”, którego celem statutowym jest inspirowanie działań kulturalnych, twórczych i edukacyjnych. Od kliku lat na stanowisku Inspektora Ochrony Danych w zakresie przetwarzania danych osobowych w Teatrze Muzycznym w Gdyni, Operze Bałtyckiej w Gdańsku, Państwowym Policealnym Studium Wokalno - Aktorskim w Gdyni, Pomorskiej Fundacji Filmowej w Gdyni, Gdyńskim Centrum Kultury oraz Gdyńskim Centrum Filmowym.