Leasingi luksusowych samochodów użytkowanych bez ewidencji przebiegu i interesy z fundacją prowadzoną przez żonę – to tylko niektóre z nieprawidłowości stwierdzonych w warszawskim Teatrze Kwadrat.
Urzędnicy miejscy z Warszawy przeprowadzili kontrolę w Teatrze Kwadrat im. Edwarda Dziewońskiego. Wśród badanych zagadnień były m. in. zasady korzystania z samochodów służbowych będących w dyspozycji teatru. Teatr użytkuje 7 samochodów służbowych, w tym Audi Q2 i Audi Q3, które wyleasingowano. Jak stwierdzili kontrolerzy dyrektor teatru Andrzej Nejman osobiście użytkował Audi Q3, nie prowadząc ewidencji przebiegu tego pojazdu. Dyrektor nie podpisał również umowy o korzystanie z samochodu do celów prywatnych. Jak tłumaczył umowa nie została sporządzona, ponieważ nie korzysta z pojazdu do celów prywatnych, a jedynie do zadań wynikających z pełnionego stanowiska, w tym również w celu… dojazdu do pracy.
Kontrolerzy z Warszawskiego ratusza stwierdzili, że dyrektor korzystał z auta w sposób niezgodny z wewnętrznymi procedurami, a także niezgodnie z umową w sprawie warunków organizacyjno-finansowych działalności instytucji kultury, którą podpisał przy powołaniu. W ocenie kontrolerów dyrektor samowolnie podjął decyzję o wyłącznym używaniu służbowego Audi, na zasadach przez siebie ustalonych. Kontrolerzy zwrócili też uwagę, że dyrektor nie odprowadzał podatku z tytułu osiągniętej przez siebie korzyści. Rata leasingowa za samochód wynosi obecnie 2 331,93 zł.
Warszawscy urzędnicy krytycznie ocenili też współpracę teatru z fundacją, której prezeską była kierowniczka działu marketingu teatru, będąca żoną dyrektora, a wiceprezeską kierowniczka działu kadr i płac. W ocenie kontrolerów mogło to rodzić konflikt interesów. Fundacja świadczyła liczne usługi na rzecz teatru, korzystała z lokali należących do teatru, a nawet sprzedała teatrowi używane fotele. Tylko za catering w latach 2020-2021 teatr zapłacił fundacji ponad 260 tys. zł.
Z kolei w ramach prowadzonej działalności gospodarczej żona dyrektora sprzedawała teatrowi licencje do dzieł stworzonych przez męża, tj. artystycznych przekładów (tłumaczenia) i/lub adaptacji scenicznych sztuk teatralnych.
Poważne zastrzeżenia kontrolerzy zgłosili także do gospodarki nieruchomościami prowadzonej przez instytucję. Teatr Kwadrat wykorzystuje łącznie 13 nieruchomości, w tym 8 w siedzibie przy ul Marszałkowskiej. Jeden z lokali wykorzystywany jest jako mieszkanie dla aktorów i reżyserów. Jak wyliczyli kontrolerze w okresie ponad dwóch lat z tytułu udostępniania tego lokalu teatr uzyskał przychód w kwocie 760 zł, ponosząc jednocześnie koszty najmu tego lokalu w kwocie 46,6 tysiąca złotych. Dyrektor wynajmował teatrowi też… jedno ze swoich mieszkań.
Kontrolerzy z Warszawskiego ratusza negatywnie ocenili działalność teatru w obszarze objętym kontrolą. Stwierdzono że w teatrze naruszono podstawowe zasady dysponowania środkami publicznymi określone w ustawie o finansach publicznych. Szczegółowe informacje dotyczące wyników kontroli można przeczytać w wystąpieniu pokontrolnym, które dostępne jest w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy.
Stołeczny ratusz ogłosił konkurs na dyrektora Teatru Kwadrat. Nowego szefa instytucji poznamy wkrótce.