Co zrobić w sytuacji, gdy obywatel składa kilkadziesiąt wniosków o udostępnienie informacji publicznej? Czy takie działanie to realizacja prawa do informacji czy zwykłe pieniactwo? Kiedy wnioskodawca musi uzasadnić szczególny interes publiczny w uzyskaniu tej informacji? Dowiesz się tego z najnowszego poradnika pt. “Informacja publiczna w instytucjach kultury”.
Instytucje kultury często są adresatami wniosków o udzielenie informacji publicznej. Dostęp do informacji o sprawach publicznych jako jeden z filarów demokratycznego państwa jest zagwarantowany przez Konstytucję RP. Prawo do informacji publicznej ma praktycznie bezwarunkowy charakter i przysługuje każdemu.
Proste zapytanie o sprawy dotyczące podmiotu publicznego, a w tym instytucji kultury wysłane e-mailem z prywatnej skrzynki, może w pewnym warunkach uruchomić poważną procedurę administracyjną i sądową, skutkującą zarówno wymierzeniem kary na podstawie przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego, jak i odpowiedzialnością karną za przestępstwo, jakim jest nieudzielenie informacji publicznej. Z tego powodu znajomość przepisów dotyczących informacji publicznej, w szczególności procedur związanych z udzielaniem informacji przetworzonej, jest niezbędna każdej osobie kierującej podmiotem zobowiązanym do udzielania informacji publicznej, w tym również dyrektorom instytucji kultury. W poradniku pt. “Informacja publiczna w instytucjach kultury” omówiono kluczowe zasady i przepisy regulujące dostęp do informacji publicznej w Polsce, a także przytoczono liczne przykłady dotyczące spraw związanych udzielaniem Informacji Publicznej przez różnego rodzaju podmioty w tym instytucje kultury. To brzmieniu od innych źródeł dostępnych w przestrzeni publicznej w publikacji przywoływane są wyłącznie prawomocne orzeczenia sądów administracyjnych i powszechnych.
Autorem poradnika jest Paweł Kamiński, autor książek kierowanych do kadr instytucji kultury, w tym “Samorządowa instytucja kultury. Instrukcja obsługi” oraz “Biblioteka publiczna. Instrukcja obsługi”.