p. o. dyrektora instytucji kultury

Sąd administracyjny uchylił w całości uchwałę w sprawie nadania imienia muzeum i statutu muzeum. Organizator bronił się w sądzie mówiąc, że tworząc statut uzgodnił go z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz korzystał z ministerialnego wzoru.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi stwierdził nieważność w całości uchwały Rady Miejskiej w Przedborzu z dnia 17 grudnia 2024 r. w sprawie nadania imienia w sprawie nadania imienia Tadeusza Michalskiego Muzeum Ludowemu w Przedborzu oraz w sprawie nadania Statutu Muzeum Ludowemu w Przedborzu. Wyrok zapadł 15 kwietnia 2025 r. Sąd uznał, że zaskarżona uchwała zawiera istotne naruszenia prawa, w tym brak wskazania konkretnego trybu wyboru dyrektora muzeum oraz nieuprawnione powtórzenie i modyfikację przepisów ustawowych. Orzeczenie jest nieprawomocne.

Skargę na uchwałę Rady Miejskiej w Przedborzu wniósł Wojewoda Łódzki, zarzucając istotne naruszenie art. 6 ust. 2 pkt 4 Ustawy o muzeach w związku z art. 13 ust. 2 pkt 3 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej poprzez brak wskazania w statucie konkretnego trybu wyboru dyrektora muzeum.

W uzasadnieniu skargi Wojewoda podkreślił, że ustawa o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej przewiduje kilka różnych trybów powołania dyrektora instytucji kultury (powołanie przez organizatora po zasięgnięciu opinii, wskazanie w wyniku wyłonienia zarządcy, wyłonienie w drodze konkursu). Zdaniem Wojewody, pozostawienie w tym zakresie dowolności organowi wykonawczemu jednostki samorządu terytorialnego wypacza sens regulacji ustawowej.

W odpowiedzi na skargę burmistrz argumentował, że dopuszczalne jest uregulowanie kwestii wyboru organu zarządzającego poprzez odesłanie do odpowiednich przepisów ustawy, co miało miejsce w zaskarżonym statucie. Podkreślił również, że treść statutu była uzgodniona z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego (wymaga tego art. 6. 1 Ustawy i muzeach) i stanowi powielenie wzorów ministerialnych.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi, po rozpoznaniu sprawy, przyznał rację Wojewodzie. Sąd stwierdził, że art. 6 ust. 2 Ustawy o muzeach nakłada na organ stanowiący gminy obowiązek określenia w statucie organów zarządzających i doradczych oraz sposobu ich powoływania. Skoro Ustawa o muzeach nie reguluje trybu powołania dyrektora muzeum, zastosowanie mają przepisy ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, które przewidują kilka form powołania. W ocenie sądu, organ stanowiący gminy był zobowiązany do skonkretyzowania w statucie, który z tych trybów będzie stosowany w przypadku dyrektora muzeum. Ogólne odesłanie do „trybu i zasad określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej” nie spełnia tego wymogu.

Ponadto, Sąd, nie będąc związany zarzutami skargi, stwierdził, że treść niektórych paragrafów statutu stanowi niedopuszczalne zmodyfikowane powtórzenie przepisów Ustawy o muzeach oraz Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej. W orzecznictwie sądów administracyjnych podkreśla się, że akty prawa miejscowego nie mogą zawierać powtórzeń, modyfikacji ani uzupełnień przepisów ustawowych.

Odnosząc się do argumentacji Rady Miejskiej o uzgodnieniu statutu z Ministerstwem, Sąd stwierdził, że samo uzgodnienie i korzystanie ze wzorów ministerialnych nie wyłącza obowiązku Sądu do kontroli legalności uchwały. Dodać należy, że wzory statutów publikowane przez Ministerstwo zawierały błędy i zapisy rażąco niezgodne z prawem, o czym pisałem w ub. roku m. in. w artykule “Prawniczych fejków” na stronie Ministerstwa ciąg dalszy

WSA w Łodzi uznał, że brak prawidłowego uregulowania kwestii powołania dyrektora oraz nieuprawnione powtórzenie i modyfikacja przepisów ustawowych stanowią istotne naruszenie prawa, uzasadniające stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały w całości.

Jednocześnie Sąd uznał za niezasadny zarzut skargi dotyczący naruszenia art. 13 ust. 2 pkt 3 Ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, gdyż przepis ten dotyczy muzeów w organizacji, a Muzeum Ludowe nie znajduje się w takiej fazie.

Mając powyższe na uwadze, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi stwierdził nieważność zaskarżonej uchwały w całości i zasądził od Rady Miejskiej w Przedborzu na rzecz Wojewody Łódzkiego zwrot kosztów zastępstwa procesowego.


Jeśli chcesz zweryfikować zgodność z prawem statutu swojej instytucji, mogę Ci w tym pomóc. Zobacz jak wygląda przykładowa analiza statutu. Jeśli chcesz, żebym przygotował dla Ciebie podobny dokument napisz do mnie.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.