Marta Cienkowska, dotyczasowa podsekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego zastąpi Hannę Wróblewską i stanie na czele resortu. O nominacji poinformował premier Donald Tusk podczas konferencji poświęconej rekonstrukcji rządu 23 lipca 2025 roku.

Dzień wcześniej, tj. 22 lipca ogólnopolskie media spekulowały, że nową ministrą kultury zostanie posłanka partii Polska 2050 Aleksandra Leo. Według portalu Business Insider, posłanka otrzymaną ofertę ostatecznie odrzuciła z powodu sytuacji rodzinnej. 

Marta Cienkowska w listopadzie skończy 38 lat. Pochodzi z Ciechanowa. Od grudnia 2023 roku pełniła funkcję podsekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Nadzorowała tam Departament Funduszy i Spraw Europejskich oraz Departament Współpracy z Zagranicą. Jest również przewodniczącą zespołu odpowiedzialnego za prace nad nowelizacją ustawy o działalności kulturalnej.

Nowa ministra jest polityczką partii Polska 2050. W wyborach parlamentarnych w 2023 roku bezskutecznie kandydowała z drugiego miejsca listy Trzeciej Drogi jako przedstawicielka Polski 2050 do Sejmu w okręgu 16, uzyskując 6528 głosów.

Z wykształcenia jest politolożką i menedżerką kultury. Prowadziła firmę produkującą wydarzenia kulturalne i edukacyjne. Ukończyła studia na Uniwersytecie Warszawskim na kierunku nauki polityczne ze specjalizacją zarządzanie europejskie. Uzyskała dyplom Polskiej Akademii Nauk w dziedzinie zarządzania kulturą w strukturach Unii Europejskiej, a także certyfikat High Performance Leadership od Instytutu Rozwoju Biznesu.

Jak informuje na swojej stronie internetowej ma w swoim dorobku kilkaset projektów kulturalno-edukacyjnych w Polsce i zagranicą. Produkowane przez nią spektakle teatralne prezentowane były we Francji, Niemczech i Chinach. Zajmowała się projektowaniem kampanii marketingowych. Pomagała przy finansowaniu nowych projektów i produktów z funduszy publicznych (również europejskich). Współpracowała m.in. z m.st. Warszawa, Fundacją Teatru Trans-Atlantyk, Federacją Mazowia. Do jej klientów korporacyjnych należeli m.in. Colgate-Palmolive i Adidas Polska.

Jak przypominają ogólnopolskie media, w tym m. in. wyborcza.pl, jako wiceministra, Marta Cienkowska była bezpośrednio odpowiedzialna za wdrożenie Krajowego Planu Odbudowy (KPO) dla sektora kultury. Program mający wspomóc twórców i instytucje po pandemii, “okazał się organizacyjną porażką”.

Fot. Profil Marta Cienkowska na Facebooku

Dodaj komentarz

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.