Zdarza się, że samorządy wprowadzają do statutów instytucji kultury zapisy o sprawowaniu nadzoru nad gospodarką finansową instytucji kultury przez komisję rewizyjną rady gminy. Czy taki zapis jest zgodny z prawem?
Wprowadzenie do statutu instytucji kultury zapisu o sprawowaniu nadzoru nad jej gospodarką finansową przez komisję rewizyjną rady gminy nie ma podstawy prawnej i powinno się skończyć unieważnieniem uchwały rady przez wojewodę.
Stało się tak w przypadku jednej z podlaskich gmin, która chciała scedować na komisję rewizyjną nadzór na gospodarką finansową Gminnego Ośrodka Kultury. Wojewoda Podlaski uznał, że nadanie uprawnienia do nadzorowania gospodarki finansowej GOK przez komisję rewizyjną rady gminy stanowi istotne naruszenie prawa i unieważnił kontrowersyjny zapis.
Zgodnie z ustawa o samorządzie gminnym komisję rewizyjną powołuje się w celu kontrolowania działalności wójta gminy oraz gminnych jednostek organizacyjnych, jak również wykonywania innych zadań kontrolnych zleconych przez radę gminy. Oprócz zadań kontrolnych ustawa o samorządzie gminnym nakładana komisję rewizyjną także pewne zadania o charakterze opiniodawczo-wnioskowym. Nie oznacza to jednak, że komisja rewizyjna ma uprawnienia nadzorcze.