Od dzisiaj obowiązują nowe zasady organizacji konkursów na dyrektorów instytucji kultury.

W piątek 19 kwietnia 2019 r. weszły w życie: Ustawa z dnia 6 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz powiązanie z nią Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 12 kwietnia 2019 r. w sprawie konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury (do pobrania poniżej).

Nowe przepisy zobowiązują organizatora m. in. do podania do publicznej wiadomości informacji o zamiarze ogłoszenia konkursu, nie później niż na rok przed upływem okresu na jaki został powołany dotychczasowy dyrektor w przypadku instytucji artystycznych oraz na 4 miesiące przed upływem tego okresu w przypadku pozostałych instytucji kultury. Sam konkurs będzie musiał być ogłoszony nie później, niż na pół roku przed upływem okresu, na jaki został powołany dotychczasowy dyrektor instytucji artystycznej oraz trzy miesiące w przypadku pozostałych instytucji.

Od dziś ogłoszenia o konkursach muszą być publikowane zarówno w Biuletynie Informacji Publicznej oraz stronie internetowej zarówno organizatora jak i instytucji a ponadto: w dziennikach bądź internetowych wydaniach dzienników – jednym o zasięgu ogólnokrajowym i jednym regionalnym oraz w dwóch serwisach internetowych o tematyce związanej z zakresem działania instytucji kultury.

Nowe przepisy doprecyzowują również tryb działania komisji konkursowej. Komisja musi w pierwszej kolejności ocenić, które oferty spełniają wymogi określone w ogłoszeniu o konkursie i nie wcześniej niż po 7 dniach przeprowadzić rozmowy z uczestnikami konkursu. Ma to na celu zapewnienie czasu uczestnikom konkursu na przygotowanie się do konkursu a członkom komisji konkursowej na zapoznanie się z nadesłanymi dokumentami.

Nowe zasady są obowiązują w przypadku organizacji konkursów w instytucjach wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 30 lipca 2015 r. w sprawie wykazu samorządowych instytucji kultury, w których wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora następuje w drodze konkursu. W wykazie obecnie znajduje się: 51 bibliotek, 51 domów, ośrodków oraz centrów kultury i sztuki, 27 filharmonii, orkiestr symfonicznych i kameralnych, 39 galerii, biur wystaw artystycznych oraz ośrodków i centrów sztuki, 111 muzeów, 49 teatrów dramatycznych, 25 teatrów lalkowych, 8 teatrów muzycznych i operetkowych, 14 teatrów operowych i tańca i 3 inne instytucje.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2018 r. o zmianie ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej

Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 12 kwietnia 2019 r. w sprawie konkursu na kandydata na stanowisko dyrektora instytucji kultury

Ustawa z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej – tekst ujednolicony

Rozporządzeniu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 30 lipca 2015 r. w sprawie wykazu samorządowych instytucji kultury, w których wyłonienie kandydata na stanowisko dyrektora następuje w drodze konkursu

„Samorządowa instytucja kultury. Instrukcja obsługi”

Pomógł Ci ten artykuł? Cenisz treści publikowane w serwisie MenedżerKultury.pl? Wesprzyj działalność Fundacji MenedżerKultury.pl, która jest jego wydawcą.

One thought on “Nowelizacja ustawy weszła w życie

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.