Leasingi luksusowych samochodów użytkowanych bez ewidencji przebiegu i interesy z fundacją prowadzoną przez żonę – to tylko niektóre z nieprawidłowości stwierdzonych w warszawskim Teatrze Kwadrat.

Urzędnicy miejscy z Warszawy przeprowadzili kontrolę w Teatrze Kwadrat im. Edwarda Dziewońskiego. Wśród badanych zagadnień były m. in. zasady korzystania z samochodów służbowych będących w dyspozycji teatru. Teatr użytkuje 7 samochodów służbowych, w tym Audi Q2 i Audi Q3, które wyleasingowano. Jak stwierdzili kontrolerzy dyrektor teatru Andrzej Nejman osobiście użytkował Audi Q3, nie prowadząc ewidencji przebiegu tego pojazdu. Dyrektor nie podpisał również umowy o korzystanie z samochodu do celów prywatnych. Jak tłumaczył umowa nie została sporządzona, ponieważ nie korzysta z pojazdu do celów prywatnych, a jedynie do zadań wynikających z pełnionego stanowiska, w tym również w celu… dojazdu do pracy.

Kontrolerzy z Warszawskiego ratusza stwierdzili, że dyrektor korzystał z auta w sposób niezgodny z wewnętrznymi procedurami, a także niezgodnie z umową w sprawie warunków organizacyjno-finansowych działalności instytucji kultury, którą podpisał przy powołaniu. W ocenie kontrolerów dyrektor samowolnie podjął decyzję o wyłącznym używaniu służbowego Audi, na zasadach przez siebie ustalonych. Kontrolerzy zwrócili też uwagę, że dyrektor nie odprowadzał podatku z tytułu osiągniętej przez siebie korzyści. Rata leasingowa za samochód wynosi obecnie 2 331,93 zł. 

Warszawscy urzędnicy krytycznie ocenili też współpracę teatru z fundacją, której prezeską była kierowniczka działu marketingu teatru, będąca żoną dyrektora, a wiceprezeską kierowniczka działu kadr i płac. W ocenie kontrolerów mogło to rodzić konflikt interesów. Fundacja świadczyła liczne usługi na rzecz teatru, korzystała z lokali należących do teatru, a nawet sprzedała teatrowi używane fotele. Tylko za catering w latach 2020-2021 teatr zapłacił fundacji ponad 260 tys. zł. 

Z kolei w ramach prowadzonej działalności gospodarczej żona dyrektora sprzedawała teatrowi licencje do dzieł stworzonych przez męża, tj. artystycznych przekładów (tłumaczenia) i/lub adaptacji scenicznych sztuk teatralnych.

Poważne zastrzeżenia kontrolerzy zgłosili także do gospodarki nieruchomościami prowadzonej przez instytucję. Teatr Kwadrat wykorzystuje łącznie 13 nieruchomości, w tym 8 w siedzibie przy ul Marszałkowskiej. Jeden z lokali wykorzystywany jest jako mieszkanie dla aktorów i reżyserów. Jak wyliczyli kontrolerze w okresie ponad dwóch lat z tytułu udostępniania tego lokalu teatr uzyskał przychód w kwocie 760 zł, ponosząc jednocześnie koszty najmu tego lokalu w kwocie 46,6 tysiąca złotych. Dyrektor wynajmował teatrowi też… jedno ze swoich mieszkań.

Kontrolerzy z Warszawskiego ratusza negatywnie ocenili działalność teatru w obszarze objętym kontrolą. Stwierdzono że w teatrze naruszono podstawowe zasady dysponowania środkami publicznymi określone w ustawie o finansach publicznych. Szczegółowe informacje dotyczące wyników kontroli można przeczytać w wystąpieniu pokontrolnym, które dostępne jest w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy

Stołeczny ratusz ogłosił konkurs na dyrektora Teatru Kwadrat. Nowego szefa instytucji poznamy wkrótce.

Dodaj komentarz

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.